søndag den 17. marts 2013

Diechmannip aqq. 15-501

Dette er min adresse:

Diechmannip aqq. 15-501
3911 Sisimiut
Grønland

Udefra ser byggeriet således ud:
Jeg bor i stuen lige bag ved skraldespandsskuret, altså den nederste svalegang...

Kønt er det ikke udefra. Jeg er ikke klar over, om det er fra 50'erne eller 60'erne, men det er noget af det første blokbyggeri, der blev bygget i Sisimiut. Det er et stille og roligt område, man hører ikke meget fra naboer eller udefra. Mest hører man slædehunde hyle og gø, og det er meget hyggeligt...

De lyseblå bygninger fra den anden side....
Selvom bygningen i sig selv måske ikke ligefrem er køn, så er omgivelserne fantastiske! Jeg har 5 min på arbejde på gåben, hvis jeg går langsomt, og følgende er eksempler på udsigten på turen:

 Jeg tog disse billeder på vej hjem fra job en dag, hvor jeg var kommet lidt sent afsted... Derfor er solen ved at gå ned på nogle af billederne...
Ellers er det på den måned, jeg har været her, blevet lysere og lysere. Solen står op ved 7 tiden nu og går først ned efter kl 18...
Det var så koldt denne dag, at jeg fik ondt i fingrene af ikke at have vanter på den korte tid, det tog at tage et par billeder.

Fantastisk smuk og helt vild ekstrem natur! En natur jeg øjeblikkeligt faldt for. Luften er fantastisk ren og klar... Jeg har prøvet alle temperature mellem minus 30, hvilket er så koldt at det gør ondt, og nu lige over nulpunktet, hvilket slet ikke passer lokalbefolkningen og alle dem der står på ski og kører på hundeslæde. Kulden skulle dog komme igen i løbet af den kommende uge...
Ansigtet og huden synes temperaturen og tørheden er hård. Det kræver fede cremer og god læbepomade... Herudover er der voldsomt meget statisk elektricitet, alt giver stød!
Sådan en snescooter er fantastisk sjov at kører på! Lidt som en MC, bare lidt langsommere og så med lidt mere utilregnelige bevægelser... Jeg prøvede det allerede første aften :)

Sådan ser det altså ud udenfor...
Indenfor i min vakantbolig er oplevelsen lidt blandet, men overvejende positiv ;) Jeg har fået en dejlig stor treværelses lejlighed, større end den jeg har derhjemme. Første indtryk var, at den var stor, men meget småt og lidt tilfældigt møbleret... Stilen er, hmm tjah, jeg vil kalde den tilfældig, gammeldags, blandet, kitsch eller måske manglende. Jeg har dog forsøgt at give boligen lidt af mit personlige præg og trives egentlig meget godt her i mit hjem højt mod nord. Men bedøm selv:

Entreen...
Køkken

Én type gardin, i mormor stilen... Bemærk lækker udsigt!

Jeg har selvfølgelig indført hjemmelig-hygge ved at omdanne køleskabet til mit sædvanlige tante-Nanna køleskab.  Jeg ønsker mig i den forbindelse nyere børnetegninger ;)
Spisebord i spisekøkkenet, dør ind til stuen lige frem og til lille gang og toilet til venstre. Køkkenet er i ryggen på fotografen og ved siden af det døren ud til entreen. Ved siden af døren til gang og toilet er døren til det ene soveværelse.
Spiseplads med Grønland og Emma på væggene :)
Stue med den "pæne" sofagruppe, en ny slags gardiner, altan og en fantastisk udsigt! 
Den "pæne" sofagruppe, som man heldigvis ligger godt i, og fine grønlandske tegninger på væggen.
TV'et, som jeg endnu ikke har prøvet at tænde, der skulle eftersigende være meget få kanaler, en del danske... Men det skulle være svært at finde ud af, om de sender efter danske eller grønlandske tider... Jeg har dog set et afsnit x-faktor hos en kollega. Det sender de kl 20 grønlandsk tid, dvs 00:00 dansk tid.
Dette er det "pæne og fikse" George Gearløs arrangement, de har lavet for at forlænge tv-bordet... Lagt sammen med antennen på gulvet givet det et fantastisk stilet udtryk ;)
Og så er der jo placeret dette kæmpe skrivebord i den anden ende af stuen... Hmm ja man kan jo mistænke, at det var tilovers fra sygehuset (jeg har hørt en lille fugl synge om at de har fået nye skriveborde for nyelig)... Reol-skabet bagved er dog rimelig praktisk :)
Hvis du ikke lagde mærke til det, har jeg denne retro-telefon stående i vindueskarmen i stuen. Jeg har jo bredbånd, så jeg har fastnet med nummeret: 00299 863123. Og ja det er en kunstig orkide!
Igen kunstige blomster eller planter... De der grønne nogle har jeg fire af... Den, der har indrettet denne bolig, havde åbenbart en svaghed for kunstige planter. På den anden side er friske blomster og planter jo også lidt en sjældenhed heroppe, så måske er det derfor, men pænt er det ikke...
De er altså også mere sjældne end pæne de her perle-lyse-ting...
Men pænest er de to kunstige julestjerner! ;)
Det ene soveværelse, hvor jeg sover... Bemærk den fikse lampe-løsning....
Hov, endnu et skrivebord! Denne gang med sikkerhed et overskydende fra sygehuset, min kollega kunne kende det... Men den vilde udsigt! -derfor har jeg valgt dette værelse at sove i :)
Bemærk også de "pæne" sygehus gardiner, vi er nu på tredje slags...
Det andet soveværelse. Jeg har, hvilket tydeligt ses, god plads til gæster, så hvis du tænker: nu vil jeg benytte lejligheden til at se og opleve lidt Grønland, så er du velkommen! -jeg huser gerne gæster :)
Bemærk den fjerde og sidste slags gardiner...
En sær lille gang ud til toilettet, mest brugt til opbevaring og tøjtørring...
Et dejligt stort badeværelse med vaskemaskine :)
Sådan ser mit hjem altså ud heroppe i det kolde nord og som skrevet trives jeg meget godt i det. Det er hyggeligt og trygt. Jeg elsker udsigten og lyden af slædehunde:

Udsigten fra køkkenet.
Udsigten fra mit soveværelse.
Slædehunde set fra mit soveværelse...

3 kommentarer:

  1. Hej Nanna! Flotte billeder! Hvor er der flot udenfor; jeg håber, du har tøj nok til at byde det ... mange hilsner, også fra Jan - moster Thora

    SvarSlet
  2. øh, nyde det, mener jeg.

    SvarSlet
  3. Hej Moster!
    Min søde mor udstyrrede mig heldigvis med en dejlig varm frakke, købt til at stå imod den grønlandske kulde, samt et par rigtig gode støvler inden afgang hertil. Kombinerer man det med skibukser, skiundertøj, uldstrømper, en uldbluse og 2 par vanter samt hue og hætte, så er man ved at kunne holde varmen rimeligt, selv når det er værst, hvis man bare bevæger sig.
    De sidste dage har det dog ikke været nødvendigt, fordi vi har haft tøvejr. Og i modsætning til i Danmark huer det ikke befolkningen, der dyrker skiløb, slædekørsel og snescooter-ræs. Så her afventer vi frost og sne med glæde, det skulle eftersigende komme midt på ugen, det håber vi så. Jeg har nemlig netop bestilt en hundeslæde-tur til når min mor og søster kommer på besøg i påsken :)
    Håber I har det godt og ikke er ramt for hårdt af den varslede snestorm!
    Knus Nanna

    SvarSlet